Laste ja noorte vaimset tervist mõjutavate riskitegurite õigeaegne märkamine
Laste ja noorte vaimset tervist mõjutavate riskitegurite õigeaegne märkamine
Protsessijuhendi eesmärk on pakkuda tööriistu ja suuniseid noorte vaimset tervist mõjutavate riskitegurite ja vaimse tervise probleemide õigeaegseks märkamiseks ning sekkumiseks. Juhend on mõeldud eelkõige huviharidust ja -tegevust pakkuvate asutuste ning noortekeskuste töötajatele, kes puutuvad igapäevaselt kokku laste ja noortega – nt õpetajad, noorsootöötajad, juhendajad, treenerid, abipersonal jt. Juhendit saavad kasutada soovi korral ka teised laste ja noortega kokku puutuvad osapooled.
Igaüks on märkaja ja esmane abistaja!
Protsessijuhend jaguneb kolmeks põhisammuks, mis aitavad vajadusel süsteemselt ja tõhusalt tegutseda:
märkamine;
vestlus noorega, kontakti loomine ja hoidmine;
tegutsemine ja sekkumine.
Juhend on väga soovituslik, eriti nendes asutustes, kus puuduvad tugispetsialistid!
Protsessijuhendi lõpus on suunised asutuste vahelise koostöö soodustamiseks.
Rahvusvahelised uuringud näitavad, et vaimset tervist mõjutavate riskitegurite õigeaegne märkamine ja sekkumine ning kaitsetegurite tugevdamine võivad oluliselt suurendada noore heaolu, sh õppeedukust ja osalust sotsiaalses elus.
Varajane ehk õigeaegne märkamine on oluline, et ennetada vaimse tervise probleemide tekkimist ja süvenemist.
💡Vaatamata sellele, et kõigil on kohustus abivajavast noorest teavitada, on oluline teadvustada, et abivajaduse tekkimist on võimalik läbi usalduslike suhete, toetava keskkonna loomise, õigeaegse märkamise ja sekkumise ka ära hoida.
Autonoomiavajaduse toetamisel pakuvad huviringid kohta, kus noortel on võimalik end mugavalt tundes avastada enda olemust ja tulevikuvisioone. Näiteks võiksid juhendajad anda noortele võimalusi osaleda huvitegevuse planeerimises vastavalt nende huvidele. Juhendajad saavad keskenduda noorte kuulamisele ning pakkuda neile juhiseid ja julgustada neid iseseisvalt otsuseid tegema. Selle vajaduse juures on oluline sobiv tagasiside ja tunnustamine – noorukite edusammude märkamine viisil, mis tugevdab nende enesekindlust ja vastutustunnet. Tagasiside peab olema motiveeriv, keskendudes pingutusele ja protsessile, mitte ainult lõpptulemusele.
Seotusvajadus – noored, kes käivad huviringis, hindavad oma sõprussuhteid nauditavaks tuues välja nii läheduse, turvalisuse, eneseavamise kui ka eakaaslaste toetuse. Juhendaja saab selle vajaduse toetamiseks luua usaldusliku ja mitte hukka mõistva keskkonna. Näiteks austav suhtlus noortega, siiras huvi noorte tegevuste vastu näitamaks, et juhendaja on iga huviringi osalise jaoks olemas. Juhendaja saab noorte vahelist koostööd ja austust toetada erisuguste rühmategevuste ja mängudega, kus igaühe panus on oluline.
Kompetentsusvajadust aitab rahuldada võimalus oma oskusi ja võimekust arendada eri tegevuste ja uute kogemuste saamisel läbi. Juhendajad saavad tegevusi kohandada noorukite oskustasemele ja vajadusele vastavalt ning toetada neid konkreetsete mõõdetavate eesmärkide seadmisel. Näiteks ülesannete väiksemateks juppideks jagamine, et noor saaks regulaarselt teha väikeseid edusamme.
Käesolev protsessijuhend on Sulle teejuhiks ning pakub tööriistu, et saaksid toetada noorte vaimset tervist läbi märkamise, toetamise ja vajadusel sekkumise.
NOOR
Kõige olulisem on meeles pidada, et noort ei tohi jätta otsuste tegemisel kõrvale!
Noorel on õigus autonoomsetele otsustele, sealhulgas otsustada, kas ja millist abi ta soovib vastu võtta. Noort ei saa ega tohi sundida abi vastu võtma – välja arvatud juhul, kui ta ohustab ennast või teisi. Noore roll on aktiivselt osaleda lahendustes, mis puudutavad tema elu, võimalusel esitada oma vajadusi ja soove ning võtta vastu abi, kui ta tunneb selleks valmisolekut.
Kõik huviharidus-, huvitegevusasutuse ja noortekeskuste töötajad
Märgata, luua noorega kontakt ning vajadusel teavitada teisi osapooli.
Vanemad
Osaleda aktiivselt noore heaolu tagamisel ning vajadusel pöörduda spetsialisti poole.
Kaasata noore pere igal võimalusel, kui see on noore parimates huvides!
Tugispetsialistid
Pakkuda nõu ja toetada juhtumite lahendamist. Osaleda aktiivselt asutuste vahelise koostööleppe rakendamisel.
Asutuste juhid ja KOV
Tagada koostööleppe toimimine asutuste vahel, sh regulaarne tagasiside. Vajadusel kaasata kõrgema tasandi spetsialiste ja juhtida ametlikke protsesse. Koostöövõrgustike kokku kutsumine ja juhtimine.
💡NB! Juhendi rakendamise eelduseks on, et kasutaja on viinud end kurssi laste ja noorte vaimse tervise teemadel, läbinud SKA e-kursuse "Abivajava lapse märkamine ja abistamine" ning on kursis juhendi sisuga.
Märkamise etapis on oluline pöörata tähelepanu noore käitumises, suhtlemises või meeleolus toimuvatele muutustele. Muutused ei pea olema suured ega rabavad – oluline on märgata kõike, mis erineb lapse tavapärasest käitumisest. Klõpsa noolele, et näha rohkem:
Meeleolu
tujutus
kurvameelsus passiivsus
viha ja agressiivsus
ärrituvus ja pahurus
eemal viibiv olek
järsud meeleolumuutused suurenenud aktiivsuse ja lõbususe suunas
lootusetuse tunne
minnalaskmine
käegalöömismeeleolu
Stress ja ärevus
ärevus, mis takistab teiste ees sõna võtmist
hääle või käte värin
vastamiste vältimine
sage haigestumine
iivelduse kurtmine
väsimus, kurnatus
püsimatus, nihelemine
unisus või unepuudus
huvitegevusest puudumine, hilinemine
peavalud, pingetunne, muud ebaselge põhjusega valud
Keskendumine, tähelepanu, õpivõime
õpi- ja sooritustulemuste langus
keskendumisraskused
ei tee kaasa
ei järgi instruktsioone
segab teisi
Toitumine ja välimus
olulised muutused toitumises
välimuses
kehakaalus
riietuses
ekstreemsed muutused riietuses
meigis
isiklikus hügieenis
Suhted
konfliktid, kiusamine
raskused teiste kõne mõistmisel
suhtenüansside mõistmise raskused
ei mõista nalja, saab teistest erinevalt aru
kiusamine või kiusamise ohvriks olemine
konfliktid õpilaste või õpetajatega
ignoreerimine teiste poolt
ei suhtle
ei vasta küsimustele
ei hoia silmsidet
Ebaharilik või veider käitumine, enesevigastamine
mingite stereotüüpsete tegevuste kordamine
riietega keha varjamine,
vigastused kätel, jalgadel, kehal
muu silmatorkav raskesti seletatav käitumine
💡 Kuidas aru saada, et tegemist on probleemiga?
Olenevalt märgi tõsidusest võiks mõelda, kui tavaline see on selles vanuses lapse või noore jaoks, kas seda on juhtunud veel ja millise aja jooksul.
💡Pane tähele! Kui Sa tunned, et antud olukord on Sinu enda jaoks hetkel liiga palju või Sa pole kindel, kuidas olukorrale läheneda, siis anna enda murest märku kolleegile või juhile ja palu temal aitaja roll üle võtta. Oluline on, et noor ei jääks oma murega üksi. Kuidas seda teha:
Teavitamine ja abi küsimine:
Teavita enda asutuses määratud isikut*, kes vastutab aitaja rolli üle võtmise eest;
Veendu, et vastutus on üle antud – vajadusel fikseerige see asutuses, nt kirjavahetusega.
*Igas asutuses on eelnevalt kokku lepitud (vt kokkulepped asutuse sees) isik, kes vastutab, et koostöökokkulepped asutuste vahel toimiks (vt kokkulepped asutuste vahel). Kõiki asutuse töötajaid on teavitatud, kelle poole enda asutuses pöörduda.
Esimene samm peale märkamist on luua noorega usalduslik suhe. Väldi hinnangute andmist ja paku erapooletut tuge. Kuidas seda teha:
Vestle rahulikult ja neutraalselt, pakkudes noorele turvalist ja privaatset keskkonda oma muredest rääkimiseks. Ära kiirusta teda vastama, lase tal omas tempos rääkida. Küsi aeg-ajalt avatud küsimusi ja kasuta kuulamistehnikaid.
Paku noorele infot ja võimalust pöörduda tugispetsialisti poole (sotsiaalpedagoog, psühholoog, veebinõustamine jm).
*Ressursside nimekiri on juhendi lõpus ja "Mina Saan!" lehel.
Ära torma ise olukorda lahendama, vaid suuna noort lahendusi leidma. Noor peab tundma, et ta on enda elu juht – see toetab tema enesetõhusust ja -hinnangut.
Kui noor eitab probleemi ning olukord ei ole ohtlik, küsi noore anonüümsust austades nõu kolleegilt või mõnelt väliselt spetsialistilt.
💡NB! Kui noor ei soovi, et tema muret märganud täiskasvanu sellest kellelegi teisele räägiks, käsitle olukorda väga delikaatselt, arvestades noore soove, kuid samas ka tema turvalisust ja heaolu. Mõned sammud ja tähelepanekud, mida võtta arvesse:
Usalduse hoidmine
On oluline säilitada noore usaldus ja pakkuda talle tunnet, et tema muresid võetakse tõsiselt.
Selgita noorele rahulikult, miks võib olla vajalik rääkida tema murest kellelegi teisele, näiteks tugispetsialistile või vanematele, et pakkuda talle vajalikku abi.
Tõsta esile, et eesmärk ei ole karistada ega talle kahju teha, vaid pakkuda talle tuge ja abi.
Noore autonoomia austamine
Kui noore mure ei viita otsesele ohule tema elule või tervisele, tuleks arvestada tema sooviga ja kaaluda, kuidas toetada teda diskreetselt. Ehk on võimalik alustada väiksemate sammudega, näiteks pakkudes talle anonüümset nõustamist või toetusvõimalusi, et anda talle aega kohaneda. Noore autonoomia austamine toetab usaldussuhte tekkimist!
Konsulteerimine spetsialistiga
Kui noor keeldub, võib täiskasvanu pöörduda nõu saamiseks spetsialisti poole, jagamata kohe noore isikuandmeid. Näiteks saab konsulteerida Lasteabi, koolipsühholoogi või sotsiaalpedagoogiga, et leida sobiv viis noorega töötamiseks ilma tema usaldust rikkumata. Lisades on erinevad kontaktid, kuhu pöörduda, et vajadusel nõu küsida.
Abivajaduse ja otsese ohu korral tegutsemine
Kui noor on abivajav või tõsises vaimses või füüsilises ohus (näiteks enesevigastamise või väärkohtlemise oht), on täiskasvanu kohustatud tegutsema, isegi kui abivajaja seda ei soovi. Noore heaolu on alati esikohal ja sellistes olukordades tuleb kaasata vastavad spetsialistid või lastekaitse.
Loe SIIT, kuidas teatada!
Turvalise keskkonna loomine edasiseks suhtluseks
Paku noorele tuge ja kinnita talle, et iga samm, mis astutakse, on tema parimates huvides, kuid ära anna katmata lubadusi. Looge noorega avatud ja usaldusväärne suhtluskanal ning leppige kokku suhtlusviisid, mis aitavad tal end turvaliselt ja mugavalt tunda. Oluline on pakkuda noorele võimalust jagada oma muresid omas tempos, isegi kui ta esialgu abi vastu ei võta.
💡Märgi võimalusel enda jaoks üles olulised kuupäevad ning tegevused. See võib olla oluline, kui on tarvis kaasata võrgustik ning teeb Sinu enda jaoks noore aitamise kergemaks. Märkaja päeviku saad alla laadida SIIT.
Olenevalt olukorrast vali sobivaim tegevus:
I Toeta noort
Kui noorega on kontakt loodud, on tarvis olla tähelepanelik ja hinnata, kas on vajadus kaasata teised osapooled. Sageli piisab noore toetamisest läbi usaldusväärse täiskasvanu, kes jälgib olukorda, julgustab noort jagama oma muresid, võimestab ning suunab lahendusi leidma (vt ka ressursside nimekiri noorele ja perele edastamiseks).
💡On oluline teada, et kuigi noorel on tõenäoliselt pere ja lähedased, ei pruugi tema enda jaoks olla peale Sinu ühtegi teist usaldusväärset täiskasvanut.
II Kaasa enda asutuses vastutajaks määratud isik* või laste heaolu spetsialist
Kui Sa ei tuvasta abivajadust, kuid märkad riskitegureid, mis võivad hilisema abivajaduseni viia, siis võib olla vajalik kontakteeruda noore tugivõrgustikuga. Võimalusel uuri noorelt, kes on tema jaoks usaldusväärne täiskasvanu ja paku abi osapoolte kokku viimisel. Kui see pole võimalik (nt noor ei oska öelda, keda kaasata või ei saa temaga enam kontakti), siis pöördu oma asutuse kontaktisiku või KOV laste heaolu spetsialisti poole, kes võrgustiku kaasamisega edasi tegelevad – see võib hõlmata noore vanemaid, klassijuhatajat, sotsiaalpedagoogi, koolipsühholoogi või kooli juhtkonda.
💡Kui noort ümbritsev võrgustik on kaasatud, saad Sina noort enda asutuses edasi toetada, pakkudes talle ka edaspidi hinnangutevaba ja turvalist suhtlust. Vaata SIIT, kuidas teha seda vastutustundlikult ja ennast säästvalt.
III Kohene sekkumine
Kui tegemist on abivajava või ohus oleva lapsega, pöördu koheselt ametlike organisatsioonide poole:
Abivajav: linna- või vallavalitsuse laste heaolu spetsialist, Lasteabi 116 111
Hädaohus: 112
*Igas asutuses on eelnevalt kokku lepitud isik (vt kokkulepped asutuse sees), kes vastutab, et koostöökokkulepped asutuste vahel toimiks (vt kokkulepped asutuste vahel). Kõiki asutuse töötajaid on teavitatud, kelle poole pöörduda enda asutuses.
Kaasamine ja koostöövõrgustiku loomine (eelkõige osapooltele väljaspool haridusasutust, kus puuduvad tugispetsialistid) Kui märkad probleemi, tuleb hinnata, keda kaasata ja millises järjekorras. Siin on juhised:
Huvihariduse ja -tegevuse juhendajad (treenerid, juhendajad, õpetajad jt) ning noorsootöötajad:
Kui huvitegevuses, -hariduses, noortekeskuses märgatakse noore vaimse tervise probleeme, tegutseb märkaja vastavalt:
Toetab ise:
loob noorega usaldusliku kontakti;
jälgib olukorda ja hindab, kas teisi osapooli on vaja kaasata;
julgustab noort jagama oma muresid, võimestab ning suunab lahendusi leidma;
pakub hinnangutevaba ja turvalist suhtlust.
Teavitab enda asutuses vastutajaks määratud isikut*, KOV laste heaolu spetsialisti või Lasteabi:
kui märkaja pole kindel, kuidas noorega kontakt luua;
kui noor vajab rohkem tuge või on ebaselge, kas ta on abivajav;
kui on vaja kaasata noore vanemaid, klassijuhatajat, sotsiaalpedagoogi, koolipsühholoogi või kooli juhtkonda.
Teavitab ametiasutusi:
KOV laste heaolu spetsialisti või Lasteabi 116 111, kui noor on abivajav;
112, kui noor on hädaohus.
*Igas asutuses on eelnevalt kokku lepitud isik (vt kokkulepped asutuse sees), kes vastutab, et koostöökokkulepped asutuste vahel toimiks (vt kokkulepped asutuste vahel). Kõiki asutuse töötajaid on teavitatud, kelle poole pöörduda enda asutuses.
Huviharidust ja -tegevust pakkuva asutuse või noortekeskuse juht:
Teavitab ametiasutusi:
KOV laste heaolu spetsialisti või Lasteabi 116 111, kui noor on abivajav;
112, kui noor on hädaohus.
Kontakteerub haridusasutusega:
Kui märkaja pöördub noore mure märgates oma juhi poole, võib juht kontakteeruda vanema loal haridusasutusega, et tagada noorele õigeaegne tugi läbi haridusasutuses olevate tugispetsialistide. Ka juhul, kui haridusasutuses puuduvad tugispetsialistid, on hea kaasata haridusasutus, et klassijuhataja või kooli juhtkond saaks noort toetada.
💡Kui vanem luba ei anna, on mõistlik kaasata kohaliku omavalitsuse laste heaolu spetsialist või pöörduda Lasteabisse.
Välised spetsialistid (nt lastekaitsetöötajad, politsei):
Vajadusel võivad spetsialistid, nagu lastekaitse töötajad, pöörduda haridusasutuse poole.
Peaasi.ee vaimse tervise vitamiinikuur
Vaimse tervise esmaabikapp
Vaimne tervis – enesetunne.ee
Siin on nimekiri olulisematest üleriigilistest tugiteenustest, kuhu saad pöörduda, kui vajad nõu, kuidas edasi tegutseda:
Siit leiad Viljandimaa kohalike omavalitsuste lastekaitse ja haridusasutuste kontaktid (siin võiks olla juba vastutavad isikud iga haridusasutuse juures välja toodud, nt nimekiri KOV kaupa):
Mulgi vald – laste heaolu teenistuse ja haridusasutuste kontaktid
Viljandi linn – laste heaolu teenistuse ja haridusasutuste kontaktid
Viljandi vald – laste heaolu teenistuse ja haridusasutuste kontaktid
Põhja-Sakala vald – laste heaolu teenistuse ja haridusasutuste kontaktid
Siin on nimekiri vaimse tervise toe ressurssidest, mida saad jagada noore ja tema perega, et nad saaksid iseseisvalt abi otsida:
Eneseabi:
Peaasi.ee "Minu päästevest"
iFightDepression "Meeleolu enesetest"
Vaimse tervise töövihikud (allalaetavad)
Stressi ja elu väljakutsetega toimetuleku plaan
Käsiraamat lastele ja noortele, kelle emal või isal on vaimse tervise probleemid
Meeleolu parandamise e-kursus
Võta abi vastu:
Peahea nõustamine on 12–26 aastastele noortele, kes tunnevad, et neil on vaimse tervisega probleeme (tasuta)
Vaimse tervise tugiliin tel. 116 123 ja veebinõustamine (tasuta 24/7)
Koolipsühholoogide nõuandeliin 1226 (tasuta)
Lasteabi kontaktid (tasuta)
SOVA chat - virtuaalne suhtluskeskkond noortele vanuses 7 kuni 16 aastat (tasuta)
Piirid.ee - seksuaalnõustajate anonüümne ja tasuta nõu
Viljandi Haigla laste- ja noorukitepsühhiaatria osakond
Eesti Kognitiivse ja Käitumisteraapia Assotsiatsioon – leia kognitiiv-käitumisteraapia pakkuja!
MTÜ TK & Partnerid Nõustamiskeskus Viljandi nõustamiskabinet tel. 52 62 783 ja broneerimine (tasuline)
Kust leida abi? Nõuanded lapsevanemale ja noorele
💡 Kõik need matrejalid ja kontaktid on kättesaadavad ka: https://sites.google.com/view/lastejanoortevaimseterviseprob/mina-saan
Teemad nagu vaimne tervis, käitumishäired, peresuhted võivad olla keerulised. Siit leiad tööriistad, mis aitavad noortega vesteldes tundlikke teemasid või koostöökohti avada:
Küsimuste küsimine ja kuulamine näidetega
Kolm maja – tööriist lapse kaasamiseks
Ökokaart (Ecomap) – tööriist lapse lähivõrgustiku ja suhete kaardistamiseks
Käeline tegevus võib aidata vestlusel loomulikumalt kulgeda – kui Sul on käepärast stressipall, mudimismänguasi või mõni muu käelist tegevust soodustav ese, siis võid selle noorele ulatada. Mõnikord võib noor olla pinges ja käeline tegevus aitab vähendada ärevust, mis omakorda lihtsustab avanemist.
Märkajal võib olla keeruline hiljem meenutada täpset ajaraami märkamisest sekkumiseni või täpset tegevuste järjekorda. Märgi endale võimalusel üles:
millal ja mida märkasid;
mis on märkamise sisu;
kes on osapooled (vajadusel kasuta pseudonüüme);
mis tegevused järgnesid (nt kontakt noorega, vanematega kontakteerumine, koostöövõrgustiku kaasamine jm);
millised on edasised tegevused.
Nii on Sul lihtsam koostöövõrgustikule anda ülevaadet senistest tegevustest. Märkaja päeviku näidisankeet, mille saad välja printida, on SIIN.
Aitaja rolli üleandmise protseduur
Määratud isikud – määrake asutuses kindlaks, kellele saab märkaja vajadusel aitaja rolli üle anda ja kes teda vajadusel asendab.
Ametlik fikseerimine – rolli ja vastutuse jaotus kinnitage ametlikult ning kajastage see asutuse kodukorras või protokollides.
Teavitamine – teavitage kõiki töötajaid kokkulepetest vähemalt kaks korda õppeaasta jooksul, et vähendada rollisegadust, tagada teadlikkus ja valmisolek tegutseda.
Toetus ja kindlustunne
Asutuses tagage, et töötajad tunneksid end toetatuna ning teaksid, et eksimise või vale otsuse tegemise hirm ei tohiks takistada olukorrale reageerimist.
Vajadusel pakkuge täiendavat juhendamist ja arutelusid, et suurendada töötajate kindlustunnet keerulistes olukordades.
Suhtluskanalite kokku leppimine
Kokkuleppele jõudmine haridusasutustega peaks sisaldama kindlaid ametikoha põhiseid kontakte, kelle poole huviharidus-, huvitegevusasutused ja noortekeskused saavad pöörduda, et jagada oma muresid või tähelepanekuid noorte vaimse heaolu kohta. Nt KOV tasandil on kokkulepitud iga haridusasutuse kontaktisik (ametipõhine) ja tema asendaja - sellised kokkulepped võiks 1x aastas üle vaadata ja värskendada.
Kirjalik kokkulepe
Koostage vorm, kus on kirjas, kuidas ja millistel tingimustel teavet vahetatakse. See peaks sisaldama ka vastutust, keda teavitatakse, millised on suhtluskanalid ja kuidas seda teavet kasutatakse.
Võrgustikutöö, regulaarsed kohtumised ja aruandlus
Korraldada regulaarsed kohtumised (nt KOV haridusvaldkonna kvartali kohtumine), kus arutatakse üldiseid muresid ja jagatakse anonüümset ja üldistatud informatsiooni, ilma konkreetsete õpilaste isikuandmeid avaldamata.
Tagasiside
Leppige kokku, kuidas märkajani jõuab (regulaarselt) teave, et olukorraga tegeletakse. Nii teab ka märkaja oma rolli ja saab oma asutuses paremini noorele toeks olla.
Küsimustik võtab aega kuni 10 minutit: https://forms.gle/o4HCH5YAv8dMZLGD8
Aitäh, et aitad seda juhendit paremaks teha!
Andmekaitse Inspektsioon. (s.a.). Abivajavast lapsest teatamine ja andmekaitse. https://www.oiguskantsler.ee/sites/default/files/JUHEND%20-%20abivajavast%20lapsest%20teatamine%20ja%20andmekaitse%20%28jaanuar%202021%29.pdf
Luisk, E. (2024). Huvitegevuses osalemise seosed teismeliste baasvajaduste ja psühholoogilise kohanemisega. https://dspace.ut.ee/server/api/core/bitstreams/6b3e18ce-95e0-48cc-9d9f-66472e6a4319/content
Peaasjad MTÜ. (s.a.). Nipid noortega töötajatele. https://peaasi.ee/nipid-noortega-tootajatele/
Singh, V., Kumar, A. ja Gupta, S. (2022). Mental Health Prevention and Promotion—A Narrative Review. Frontiers in Psychiatry, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.898009
Sotsiaalkindlustusamet. (s.a.). Lasteabi 116111. https://www.lasteabi.ee/et/lasteabi-116111